Focus creëert je realiteit en creativiteit

regiseurstoelBen jij iemand die van zichzelf zegt: “Nee, ik ben helemaal niet creatief” alsof je dat ook nooit kunt worden? Doe jij de aanname dat je creatief (geboren) bent of niet?

Deze mythe over creativiteit wordt in veel boeken besproken. Veel mensen denken dat creativiteit iets is wat iemand heeft of niet. Diverse onderzoeken wijzen echter uit dat je wel degelijk creatiever kunt worden dan je bent. Creativiteit is (gedeeltelijk) ontwikkelbaar.

Natuurlijk geldt hierbij ook dat er natuurtalenten zijn. Om hun creativiteit te vergroten moeten echter zowel zij, als de minder talentcreatieven, er bewust mee bezig zijn en moeite voor doen. Een paar weken geleden las ik het boek ‘ ‘The Creative Habit’ van Twyla Tharp, een van de grootste choreografes in de VS (o.a. betrokken vele grote dans/balletvoorstellingen in de grote metropolen van de wereld en films zoals Amadeus en Hair).

6a00e5519464208834010537014012970c-320piZij werkt in haar boek de volgende stelling uit:
“Creativity is not a gift from the gods, bestowed by some divine and mystical spark. It is the product of preparation and effort, and it’s within reach of everyone who wants to achieve it. All it takes is the willingness to make creativity a habit, an integral part of your life: In order to be creative, you have to know how to prepare to be creative.”

Creatiever worden door duidelijke bewuste stappen en acties te ondernemen. De keuze maken op andere manieren zaken aan te pakken en te benaderen.  De keuze maken om creativiteit in alle onderdelen van je werk (en leven) te integreren en daarmee meer te gaan zien, de kwaliteit van je werk te vergroten, meer kansen te zien en meer waarde te kunnen toevoegen.

Een doel als focus of een gebied als focus

Twyla Twarp, en velen met haar, geven aan dat je je creativiteit kan stimuleren door oefening, rituelen, technieken en duidelijke doelen en ideeën. Vanuit een duidelijk energiegevend idee aan de slag gaan, waar je daarna de creatieve ruimte creëert die gericht is op dat basisidee wat je verder wilt uitwerken. Edward de Bono schrijft in zijn laatste vertaalde boek, ‘Creatief Denken’, dat focus een zeer belangrijk aspect is van toegepaste creativiteit. Waarom en waarvoor willen we nieuwe ideeën? Als je je focus niet kunt definiëren, kun je niet doelbewust ideeën genereren. Dan moet je gewoon afwachten tot de ideeën toevallig opkomen.

In het creatieve proces focus je op het eindresultaat zonder gefixeert te raken. Je kiest een doel dat hoge waarde voor je heeft en kijkt naar de meest vitale en essentiële elementen daarin. Richt je je op die gebieden als focus, dan regisseer je als het ware je waarneming. Je zapt naar andere input, je krijgt bepaalde signalen en staat opener voor nieuwe, afwijkende prikkels.  Dit is onder andere wat het zogenaamde ‘laterale denken’ van de Bono ook behelst: Namelijk het bewust richten, of juist niet richten van je aandacht, waardoor je vanuit andere denkpatronen op andere ideeën komt.

Ideeën, oplossingen, innovaties en successen komen voort uit wat we opmerken als we onze aandacht, intelligentie en creativiteit richten. ‘Focussen’ is samen met het ‘waarnemen’ van wat er daardoor zichtbaar wordt en wat we daardoor ‘vinden’, essentieel bij het creatieve (denk)proces wat je door gaat.

Als je creativiteit als wezenlijk onderdeel van de dingen waar je mee bezig bent wilt integreren, zal je je creatieve ruimte moeten oprekken. Bewust je eigen creativiteit voeden en je creatieve vaardigheden en houding ontwikkelen. Of zoals Twyla Tharp stelt dat als je creatief wilt zijn, je van creativiteit een ‘habit’ moet maken. Niet een keertje creatief aan de gang en dan weer tot de orde van de dag, maar voorbereid zijn om creatief te kunnen zijn. Jezelf inspannen om hierin te volharden.

Een mooie quote, die ik afgelopen week tegenkwam, wil ik jullie niet onthouden hier..
“You can’t use up creativity. The more you use, the more you have.” ~Maya Angelou

Eén gedachte over “Focus creëert je realiteit en creativiteit”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *