Het Sprekersalfabet

Wat kan je doen om veel effectiever te zijn in presentaties?
Hoe kan je voorkomen dat er zoveel verloren gaat van wat je zegt?
Wat kan je doen om je boodschap krachtig over te brengen en meer impact te maken?

In het zogenaamde ‘Alfabet’ van De Spreekkamer hebben we belangrijke aandachtspunten en tips voor je op een rij gezet.

Door het toepassen van deze inspiratie uit het sprekersalfabet zal je beter gaan presenteren,  gemakkelijker overtuigen en wordt het gewoon leuker. Je zal bovendien effectiever je doel bereiken en het vertrouwen van je publiek winnen. In dit artikel vind je een voorproefje uit het alfabet.

In dit artikel vind je een voorproefje en de inhoudsopgave van het sprekersalfabet.

Binnenkort kan je het hele sprekersalfabet hier downloaden.

HET ALFABET

Afsluiten

Gek hier beginnen met de afsluiter? Nee, juist niet. In dat laatste moment zit je laatste mogelijkheid je publiek te beïnvloeden. Dat is het moment, het ‘activating moment’, dat je nogmaals je publiek activeert om je ene doel te bereiken: Om iets te gaan doen, iets te laten of iets nooit meer te vergeten. Met alle emotie die je hebt of durft op te wekken, geef je tot slot nog ‘een duw mee’ en zet je een duidelijk punt achter je verhaal.

Don’t: Eindig je verhaal nooit meer met: ‘Dat was het’ of ‘Ok’.
Do: Bereid dit laatste moment heel gedetailleerd voor. Schrijf de inhoud exact uit, denk na over de vorm, emotie en intensiteit. En oefen het! Punt!

 

Beginnen

Pak je publiek gelijk, zorg dat iedereen gelijk voelt dat ze op ‘de juiste trein’ zitten en daarmee weten wat er gaat komen. Door te openen met 3 of 4 vragen achter elkaar over waar jij antwoord op gaat geven, weet je publiek in één keer wat ze gaan horen. En je laat mensen drie, vier  keer ”ja” zeggen in hun hoofd. Je motiveert je publiek om te luisteren en je hebt gelijk de aandacht, omdat dat waar jij het over gaat hebben, is wat zij ook willen.

Daarna doe je de ‘Grab’: zie de G

Cee het

Doel

E1  Empowerment

Motiveer je publiek ook na je verhaal. Je wekt een behoefte op en sluit aan bij de noodzaak voor je publiek dat dat wat jij hebt te zeggen voor hun belangrijk is. En daarmee laat je hen willen luisteren naar jou. Als je dat echt weet, weet je ook wat  overbodig wordt. Je laat alles uiteindelijk in het teken staan van dat doel.

E2  Evenwichtig afwisselen

E3  E x 3

G ‘Grab’

Met  ‘the Grab’ empower je je publiek de eerste keer. Dat wat je later nog veel vaker doet in je verhaal. Maar die eerste keer gelijk aan het begin is belangrijk. Je geeft als het ware een belofte.

Een belofte dat jij hen gaat helpen iets beter, makkelijker, eenvoudiger, mooier, sneller, etc te laten zijn. Door jou en door wat jij gaat vertellen! Volledige aandacht dus, want je sluit super krachtig aan bij de behoefte (waarvan jij weet dat deze er is bij het publiek dat voor je zit). En heb je gemerkt dat die woordjes allemaal op -er eindigen. Dat zijn de magische ‘powerwoorden’. Gebruik deze gelijk na je beginvragen (zie de B  Beginnen). Je zal merken dat je krachtiger en  overtuigender de aandacht pakt. 😉

H Handen

I Interactie

J Jij

K Keurig zijn hoeft niet

L Leeuwentemmen

M Meest belangrijk

De basis van je inhoud is herkenning en begrip, het aller-aller belangrijkste. Je publiek wil begrepen worden en zichzelf herkennen in je verhaal. Je hebt dus geen andere keus dan de ander zich begrepen te laten voelen.

N Nooit meer doen!

O OMG

P Parallele communicatie

Q Quit the grab, gebruik voorbeelden, anekdotes en metaforen

R Ruimtegebruik

S Stem

T Tijd voor voorbereiding!

Voorbereiding is veel meer nog dan het halve werk. Hoeveel tijd besteed je aan voorbereiding van vorm, opbouw, afwisseling en het krijgen van constante aandacht? Is dat bij ene presentatie meer dan bij andere?

Bereid juist ook kleine korte presentaties uitgebreid en gedegen voor. Als oefening en om ook daarin te vlammen. Je brengt daarmee je basisniveau omhoog en dat wat je in klein oefent, ga je ook meenemen in je grotere presentaties. Naast het bepalen wat je allemaal wilt zeggen en het schrijven van de eerste draft van je verhaal, kan je in algemeen qua tijd de zogenaamde 1+4x- regel toepassen: 1 Uur als basistijd en 4x de presentatietijd daarbij opgeteld. Dus een 10 minuten presentatie is 100 minuten voorbereiding. Dit als een basisregel, maar natuurlijk is dit ook afhankelijk van meer of minder ervaring en oefening. Maar het mooie: Uiteindelijk wordt je voorbereidingstijd minder door de ervaring als je dit serieus gaat doen.

U Uit die beamer

V Visueel, auditief en kinestetisch

W What’s in it for me?

X X voor jezelf

Y Ysberen niet doen en meer van die dingen

Z Zie jezelf als …

 

Interesse in onze presentatietrainingen? Zowel open inschrijving als op maat voor organisaties. Kijk in De Spreekkamer of neem contact met ons op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *